tirsdag 30. desember 2014

Årets julegaver - del 3: Resten

Grytekluter er en fin gave til noen med nytt kjøkken, dette stilige grafiske mønsteret passet meg fint - de er strikket på rundpinne med midlertidig opplegg nederst, en annen tråd strikket inn i mellom og felt av med i-cord i alle ender til slutt. Disse skal strikkes til eget kjøkken i løpet av 2015. 


Min superkreative sønn på ni år ble så fascinert av strikkede kjøkkenkluter på husflidsmessen vi var på før jul, og ville at jeg skulle strikke ham en klut. Han kom til og med med et design, med røde og grønne ruter og en hestesko. Jeg tok utfordringen og tenkte vel mer prøveklut enn kjøkkenklut, og dobbeltstrikket så godt jeg kunne etter hans design. Jeg har aldri egentlig lært meg dobbeltstrikking, og kantene får jeg ikke til. Men gutten ble superglad! Han er veldig utforskende når det gjelder hva det er mulig å lage selv og ikke, og er opptatt av materialer og konstruksjon. Jeg fyrer oppunder så godt jeg bare kan, selvsagt. 


En av de første julegavene som var ferdig var en lett og myk lue i garnet som var igjen fra sjalet som ble gitt bort i sommer.  Fritt etter oppskriften til toddlerluen min.


To gaver som ble skikkelig stemoderlig fotografert er to lange rundsjerf i mykt garn, begge lange nok til å gå tre ganger rundt halsen om man er kald i halsen, og to ganger ellers. Egen oppskrift som jeg kanskje burde systematisert, men det forutsetter at jeg må telle masker, og det har jeg ikke gjort.... I-cord-opplegg på pinne 6 til jeg synes det er passe langt, og så to masker sammen, ett kast hele veien rundt. Maskeantallet må ikke kunne deles på to, så man får de skrå stripene oppover. Når det er passe mye garn igjen, avslutter man med i-cord-avfelling, og sammenmasking av i-corden i begge ender. Det lyse har en tynn tråd med bling og mohair sammen med et mer vanlig ullgarn. 


Og til sist, en gammel favoritt som jeg strikket flere par av som tenåring - russersokker fra Rauma. Disse er i raggegarn fra Hjertegarn, supermykt og litt forsterket. Og ganske tykke, så jeg måtte opp en pinnestørrelse for å få litt elastikk i sokkene. Til gjengjeld kuttet jeg litt av mønsteret oppe på skaftet. Disse blir det også flere av, jeg vil ha et par selv. 



1 kommentar: