søndag 2. oktober 2011

Ikke helt nyfødtstørrelse


Jeg venter novemberbaby. Og i den anledningen hadde jeg lyst til å legge litt innsats i en flott, mønsterstrikket babydress til den første vinteren. Jeg fant en fin oppskrift hos Rauma, og dro og kjøpte oppskrift og garn. Og strikket størrelse 6 måneder, men tenkte at jeg kunne korte inn litt her og der underveis, så den ikke ble for stor.

Det første jeg reagerte på var at i størrelse 6 måneder skule bena strikkes 29 cm lange. Jøje meg. Og så skulle kroppen opp til armhulene være 17 cm. Dette hørtes snodig ut, og jeg korrigerte litt i forhold til nøstebarn sin dress str. 0-6 måneder, som mer eller mindre er omvendt. Men så ser jeg jo at vidden også blir ganske vill i forhold til tanken om at den skal kunne pakkes på en nyfødt.

Men det bra med babytøy er jo at før eller siden kommer det jo til å passe. Og dressen er ikke tykkere enn at den helt sikkert kommer til nytte til sommeren også. Så jeg strikket videre og ble ganske fornøyd med resultatet - selv om dressen i seg selv endte opp med å bli over 60 cm lang. Og strikket tilbehør av restegarnet, helt til det gikk tomt. Vottene er tjukke og gode i dobbelt garn, strikket på frihånd.



Lua er Gros djevellue, sokkene er Nøstebarns Mosters babystrømper. Alt er fint sammen, men erfaringsmessig kan jeg vel ikke akkurat regne med at det passer samtidig... så det er godt det er fint hver for seg også. 

2 kommentarer:

  1. Flott sett! Og delene var fine nok hver for seg, om det ikke passer på akkurat samme tid.. Forfriskende å se en annen variant av heldress, jeg har gått meg litt fast i nøstebarndressen.

    SvarSlett
  2. Det settet ble kjempefint! Og det er jo bedre med litt for stort enn for smått, som du sier blir det jo brukt før eller siden.

    SvarSlett